Na czynności obróbki podzespołów przemysłowych składa się wiele skomplikowanych procedur, które skutkują nadaniem produktowi określonych właściwości. Gładzenie powierzchni metodą ubytkową wymaga doskonałej precyzji i ścisłego trzymania się parametrów geometrycznych. W dzisiejszym artykule zastanowimy się nad wykończeniem cylindrów motoryzacyjnych w technice honowania. Na czym polega ten proces? Jakie akcesoria wspomagają pracę fachowców i gwarantują uzyskanie pożądanego rezultatu?
Branża motoryzacyjna wymyka się wszelkim schematom. Mnogość podzespołów do pojazdów i maszyn pociąga za sobą istnienie milionów różnych elementów składowych. Priorytety produkcyjne skupiają się na utrzymaniu powtarzalności każdej części, która stanowi przecież integralny składnik szerszego systemu. Taka sama sytuacja dotyczy cylindrów silnikowych. Wykonanie otworów w bryle surowca następuje w technice ręcznej lub maszynowej. Honowanie natomiast jest ostatnim etapem obróbki wygładzającej, kiedy to za pomocą specjalistycznej szczotki nadaje się powierzchni cylindra określonej gładkości dla wspomagania pracy układu smarującego podczas eksploatacji.
Honowanie ręczne lub automatyczne niweluje rozbieżności średnicy cylindra między poszczególnymi egzemplarzami. Eliminuje zarazem wszelkie odchylenia kształtu elementu rzeczywistego od nominalnego wzorca. Gotowy produkt cechuje się ekstremalnie niską wartością tolerancji.
W toku eksploatacji struktura powierzchni wewnętrznej cylindra poddawana jest ogromnym przeciążeniom. Honowanie otworów pozwala już na etapie fabrycznym pozbyć się mikropęknięć powierzchni, jakie w krótkim czasie doprowadziłyby do uzasadnionych roszczeń reklamacyjnych.
Warto wspomnieć, że proces honowania nie jest zarezerwowany wyłącznie do przestrzeni tłokowej w cylindrze. Za pomocą tej technologii finalizuje się produkcję wałów korbowych, obsady łożyska i wielu innych otworów narażonych na przeciążenia mechaniczne.
Zgodnie z tym, o czym wspomniano powyżej, honowanie cylindra jest ostatnim procesem przed wyjściem podzespołu z linii produkcyjnej. Dzięki szczotkom dedykowanym do pracy na poszczególnych materiałach honowanie staje się możliwe dla stali, aluminium, brązu, miedzi i innych stopów metali. W efekcie niedoścignionych właściwości w zakresie chropowatości honowanej powierzchni, producent inwestujący w nowoczesne szczotki może znacznie zredukować tarcie tłoków i zwiększyć odporność cylindra na wysokie temperatury.
Zastosowanie technologii honowania w cylindrach silnikowych przekłada się na wypracowanie struktury kontrolowanych rysek, które zatrzymują warstwę oleju i usprawniają proces smarowania. Ograniczenie zużycia powierzchni ściernych skutkuje zauważalną poprawą żywotności elementu zgodnie z wymogami prawnymi i oczekiwaniami użytkowników.
Gładzenie otworów i cylindrów w konstrukcjach silników pojazdów i maszyn stanowi specjalistyczną dziedzinę działalności przemysłowej. Rosnące wymogi prawne i wzmożona konkurencja popychają producentów w kierunku innowacyjnych metod pracy. Honowanie za pomocą precyzyjnych szczotek wpisuje się w założenia koncepcji biznesowej wielu przedsiębiorstw motoryzacyjnych, zapewniając ponadprzeciętne właściwości dla gotowego przedmiotu.
W normalnym trybie funkcjonowania, sworzeń prowadzący w cylindrze „wychwytuje” wszelkie nierówności struktury powierzchniowej i uderza w nie z ogromną siłą. Wywołuje tym samym punktowe przeciążenia i drastycznie osłabia jakość układu smarującego. W toku dłuższej eksploatacji mamy więc gwarantowane postępujące zużycie i zwiększone ryzyko awarii.
Tymczasem szczotki do honowania docierają w dowolne miejsce otworu i z niezwykłą dokładnością eliminują wszelkie odchylenia od wartości nominalnej. Precyzyjnie dobrana średnica z tolerancją błędu na poziomie setnych części milimetra tworzy optymalne środowisko do smarowania i przekłada się na oszczędności finansowe.
Honowanie otworów szczotkami odbywa się przy dużych prędkościach obrotowych, które sięgają nierzadko 1000 obrotów na minutę. Producenci zyskują dzięki temu ekonomiczny i szybki proces wykończenia elementów konstrukcyjnych przy jednoczesnym wyeliminowaniu ryzyka nadmiernych strat materiałowych.
Szczotki do cylindra i innych otworów świetnie sprawdzają się w układach hydraulicznych i pneumatycznych. Na ofertę soUNIQ składa się kilkadziesiąt modeli akcesoriów do obróbki techniką honowania, dzięki którym zakłady wytwórcze osiągają daleko idącą redukcję czasu docierania powierzchni cylindrów silnika spalinowego. Lista możliwych zastosowań szczotki obejmuje również ręczne procedury regeneracji komponentów motoryzacyjnych — korekcję kształtu otworu, czyszczenie, pozbywanie się ognisk korozji.
Sprawdź nasz kompleksowy asortyment i ciesz się sprawdzonymi narzędziami, które usprawnią proces produkcji specjalistycznych komponentów silnikowych.